Blauwe Zones,  succes

Hoe werkt Ikigai?

Ik wist érgens wel wat ik belangrijk vond in mijn leven en carrière. Maar sinds ik de Ikigai methode heb toegepast, heb ik het echt helder! De reden waarom ik ‘s ochtends wakker wordt! Dus…hoe werkt Ikigai? Hier geef ik je uitleg over Ikigai, over hoe je Ikigai kunt invullen en hoe Ikigai voor jou werkt.

Ikigai uitleg

Goed om te beginnen met wat uitleg over het concept Ikigai. Onlangs is het boek ‘Ikigai – de Japanse geheimen voor een lang, gezond en gelukkig leven’ uitgekomen. Maar: Ikigai is niet een hype. Al jaren is er westerse bewondering voor Ikigai. Het werd al onderzocht door Dan Buettner in zijn zoektocht naar Blue Zones. Één van de grootste redenen dat de mensen in de Japanse archipel Okinawa zo gelukkig oud werden, is te wijten aan Ikigai. Dus wat is het nou precies? Heel simpel: een reden om op te staan, elke morgen.

Dus niet omdat je wekker gaat. Omdat het moet van je baas. Maar omdat jij niet kunt wáchten om aan de dag te beginnen omdat je weet dat je iets zinvols en ‘fullfilling‘ gaat doen.

Hoe werkt Ikigai

Ikigai wordt gezien als de overlap van vier primaire elementen:

  • Waar je van houd (je passie)
  • Wat de wereld nodig heeft (je missie)
  • Waar je goed in bent (je vaardigheden)
  • Waar je voor betaald kan krijgen (je beroep)

Ikigai invullen

In het boek staan meerdere oefeningen over hoe je jouw Ikigai kunt vinden. Ik heb hier kort op een rijtje gezet wat de belangrijkste vragen zijn, zodat je jouw Ikigai invullen.

  1. Schrijf op waar je echt van houdt. Waar lees je veel over, wat doe je als je weekend hebt?
  2. Schrijf op waar je écht goed in bent. Waar heb je wel eens een prijs mee gewonnen? Waar zeggen anderen dat jij goed in bent?
  3. Waar kan ik momenteel voor betaald worden? Of.. wat zou ik in de toekomst kunnen ‘verkopen’ qua diensten en vaardigheden?
  4. Wat heeft de wereld nodig? Is er een onderwerp waar je voldoening uit haalt, buiten jezelf? Dus: ziektes voorkomen, mensen blij maken, klimaatverandering tegengaan, etc.

Mijn Ikigai ervaring

Als je leest hoe Ikigai het leven van mensen verandert heeft, valt er één ding op. De meeste mensen die ‘geraakt’ zijn door het concept Ikigai vallen in deze groep: Ze komen van een snel leven waar geld, aanzien en carrière de boventoon voeren. Ze hebben hun hele leven aan verwachtingen van anderen voldaan. Door Ikigai toe te passen, komen ze erachter dat ze veel meer kunnen doen met hun passie en hun waarde in de wereld.

Ze mistten dus het stuk MISSION. Ze waren comfortabel maar hadden een gevoel van leegheid.

De meeste Ikigai ervaringen zijn van mensen die het gedeelte rechtsboven, MISSIE, hebben gevonden.
Mijn situatie

Mijn situatie is het omgekeerde. Ik heb naast mijn succesvolle werk als freelance content marketeer een bedrijf opgezet met een missie. De missie is om strandafval te upcyclen en om restaurants te helpen minder single-use plastic te gebruiken.

Super sympathiek natuurlijk. Alleen: het bleek trekken aan een dood paard. Alhoewel ik en mijn business partner respect kregen vanuit ons netwerk (en de media), bleek dat het zoveel energie kostte voor elke euro omzet.

Ook was het werken met materialen iets dat ik heel belangrijk vond. Upcyclen van strandplastic, waarom deden mensen dat niet? Oké, dan doe ik het wel.

Als multipotentialite (alleskunner) die gedreven is door een missie is het een enorme valkuil: je verbaast je over waarom iets niet gebeurt in de wereld, en denkt, dan doe ik het wel!

Terwijl ik niet per sé keek naar waar ik écht goed in ben (marketing) en waar ik écht niet over uitgepraat raak (ondernemerschap en buitensport). Ook al was het een heel nobel streven om me met strand plastic bezig te houden, was het niet in mijn Ikigai.

Daarom kan ik me nu zo goed vinden in deze woorden van mensenrechtenactivist Howard W Thurman

“Ask what makes you come alive and go do it.” … “Don’t ask what the world needs. Ask what makes you come alive, and go do it. Because what the world needs is people who have come alive.”

Maandenlang ik heb ik goedbetaalde en leuke content marketing klussen afgewezen omdat we een dienst wilden ontwikkelen voor plastic vrije horeca. Pas toen ik mijn Ikigai ging invullen, kwam ik erachter dat dit geen goede strategie was.

Toen we ons project voor schonere stranden lanceerde, hadden we ‘delight en fullnes, maar geen wealth’. We hadden niet goed gekeken naar waar we goed in waren en waar we voor betaald konden krijgen.

Wat bracht Ikigai mij?

Dankzij Ikigai weet ik nu dat het oké is om mij te richten op waar ik goed in ben. Alleen gedreven vanuit een missie kun je geen goede balans vinden en ga je het gewoon niet ver schoppen als ondernemer.

De week na het invullen van mijn Ikigai ben ik deze site, Into the BlueZone, begonnen. Dit pas perfect bij alle vier de pijlers van mijn Ikigai.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *